پیشرفت شغلی چیست و چگونه اتفاق می‌افتد
۱۴۰۰/۱۲/۲۹ تاریخ انتشار

پیشرفت شغلی چیست؟

پیشرفت شغلی در واقع توانایی شما برای بالا رفتن از نردبان شرکت در طول حرفه خود است. حرکت رو به جلو به شما این امکان را می‌دهد که انگیزه خود را حفظ کنید،‌ دانش خود را افزایش دهید و فرصت‌های جدید را کشف کنید. این می‌تواند به‌شکل ترفیع، یک پیشنهاد شغلی جدید و یا حتا تصمیم برای تغییر مسیر حرفه‌ای خود باشد. دلیل این تصمیم می‌تواند متفاوت باشد. به‌طور مثال، نارضایتی از شغل فعلی یا نیاز به چالش بزرگ‌تر می‌تواند باعث شود که در اهداف خود تجدید نظر کنید. درنهایت،‌ تصمیم به پیشرفت شغلی در تمایل فرد به رشد در راستای اهداف شغلی او نهفته است.

چرا پیشرفت شغلی اهمیت بالایی دارد؟

پیشرفت در حرفه شما ضروری است؛ از راحتی خیلی زیاد جلوگیری می‌کند و شما را تشویق می‌کند تا یک ذهنیت رشد در خود ایجاد کنید. افزایش کیفیت زندگی صرفاً محصول تصمیم شما به تغییر است. در اینجا دلایلی آورده شده ‌است که اهمیت پیشرفت شغلی را توضیح می‌دهند:‌

به شما احساس هدفمندی می‌دهد

پیشرفت شغلی مانع از رضایت و توقف شما می‌شود؛ با ایجاد اهداف جدید انرژی شما را بالا می‌برد و به شما احساس تازه‌ای از هدفمندی می‌دهد. زمانی‌که احساس کردید تمام چیزهایی را که در شغل فعلی‌تان وجود دارد یاد گرفته‌اید،‌ حفظ انگیزه مشکل است. در این شرایط، یک تغییر چالش جدیدی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا در جهت آن تلاش کنید. زمانی‌که متوجه می‌شوید دوباره در حال رشد هستید رضایت شغلی و وفاداری به کارفرما نیز دوباره در شما تقویت می‌شود.

رضایت شغلی شما را افزایش می‌دهد

رضایت شغلی و رضایت حرفه‌ای دو مفهموم کاملاً متمایز هستند. اولی به دیدگاه شما نسبت به موقعیت فعلی‌تان مربوط می‌شود؛‌ در حالی‌که دومی احساسات شما را درباره مسیر شغلی‌تان بیان می‌کند. اگر رجوع‌ کردن به سوابق ‌کاری به شما احساس آرامش نمی‌دهد، احتمالا باید به تغییر حرفه خود فکر کنید. پیشرفت شغلی در یک مسیر جدید اهمیت بالایی دارد، زیرا انگیزه شما را تجدید می‌کند و به شما احساس رضایت شخصی نیز می‌دهد.

سلامت روان شما را تقویت می‌کند

پیشرفت حرفه‌ای شما مهم است، زیرا تحقیقات نشان می‌دهند که این روند شبکه‌های عصبی جدیدی را در مغز ایجاد می‌کند. این نشانه یادگیری است و از سلامت روان در درازمدت محافظت می‌کند. گاهی‌اوقات شغلی که در حال ‌حاضر مشغول به آن هستید می‌تواند منبع استرس بزرگی باشد. تصمیم‌گیری به حرکت و تغییر که بسیار دشوار نیز می‌باشد می‌تواند باعث ایجاد علاقه‌ای دوباره به شغلتان شود. هرچه از کار خود راضی‌تر باشید، بیشتر بر عملکرد شما منعکس می‌شود.

به ایجاد فرصت‌های جدید می‌انجامد

زمانی‌که احساس می‌کنید از کار خود یا شرکت خود پیشی گرفته‌اید، به‌دست آوردن فرصت‌هایی که به شما امکان کشف علایق جدید را می‌دهند اهمیت بالایی پیدا می‌کند. این می‌تواند منجر به نوآوری و تجدید تفکر خلاق در شما شود. حتا اگر در جایگاه مدیریتی هستید، استفاده از فرصت‌های جدید می‌تواند تکنیک‌های فکری جدیدی را به شما بیاموزد و انگیزه شما را در درازمدت حفظ کند. این شما را به یک متخصص ماهرتری تبدیل می‌کند که می‌تواند دانش خود را با دیگران نیز به‌اشتراک بگذارد.

بهره‌وری کلی شما را افزایش می‌دهد

ترفیع یا تغییر شغل باعث می‌شود که در محل کار احساس مشارکت بیشتری داشته باشید. ممکن است متوجه بهبود عملکرد خود و در نتیجه بهره‌وری خود نیز شوید. این مسئله می‌تواند روی همکاران شما نیز تأثیرگذار باشد. انگیزه جدید شما می‌تواند آن‌ها را ترغیب کند تا اخلاق کاری خود را بهبود بخشند و از ارزش‌های مشابه حمایت کنند. محیط ‌کار شادتر منجر به کسب‌و‌کار سودآورتر نیز می‌شود.

چه‌ زمانی برای پیشرفت شغلی و درخواست ترفیع مناسب است؟‌

 

چگونه پیشرفت شغلی منجر به رضایت شخصی می‌شود

 

موارد زیر فهرستی از شرایطی هستند که احتمالاً با وجود آن‌ها احساس نیاز به درخواست ترفیع یا تغییر شغل خواهید داشت:

  • چشم‌انداز مثبت اقتصادی:‌ زمانی که شرایط اقتصادی در صنعت شما مساعد است؛ بهتر است درخواست ترفیع یا تغییر شغل بدهید. به این ترتیب، فرصت‌های شغلی برای یافتن آن موقعیتی که با علایق شما مطابقت داشته باشد به‌وجود می‌آید و کارفرمایان می‌توانند دستمزدهای بیشتری را پرداخت کنند.   
  • سال مالی سودآور: زمانی که سازمان شما اعلام می‎‌کند سود قابل‌توجهی به‌دست آورده است، می‌توانید از شرایط به نفع خود استفاده کنید. به کارفرمای خود توضیح دهید که چگونه مشارکت‌های شما تأثیر چشمگیری بر سودآوری آن‌ها داشته‌ است تا ارتقاء شغلی موردنظر شما را تضمین کند.
  • موفقیت در کار:‌ زمانی‌که به اهداف کاری خود می‌رسید یا نتایج برجسته‌ای را در یک پروژه ارائه می‌دهید، احتمالاً خود را شایسته ترفیع می‌دانید. به‌یاد داشته ‌باشید که اخلاق ‌کاری و استانداردهای بالای خود را حفظ کنید تا به سرپرست خود نشان دهید که می‌تواند مسئولیت بیشتری را به شما بسپارد.
  • ارزیابی عملکرد مثبت:‌ ارزیابی عملکرد، روشی عالی برای ارتقاء شغلی شماست. این ارزیابی‌ها نه‌تنها رشد شما را نشان می‌دهند بلکه می‌توانند نمایان‌گر میزان ارزشمندی شما برای شرکت نیز باشند. اگر معتقدید که آمادگی به‌چالش کشیدن خود را دارید، به فرصت‌های جدیدی فکر کنید که ممکن است توجه شما را جلب کنند.
  • فرصت رشد محدود: اگر وظایف کاری شما کسل‌کننده یا تکراری هستند، احتمالاً زمان آن رسیده است که حرفه خود را در مسیری تازه پیش ببرید. در میان فرصت‌های شغلی جست‌وجو کنید و ببینید آیا شغلی توجه شما را جلب می‌کند یا نه. ببینید قلباً به یادگیری چه کاری علاقه‌مند هستید و مجموعه جدیدی از اهداف را در نظر بگیرید.
  • فرهنگ ناسالم شرکت‌ها: اگر در شغل فعلی خود احساس کم‌ارزشی یا آشفتگی می‌کنید و سعی کرده‌اید اعتمادبه‌‌نفس خود را به توانایی‌هایتان بازگردانید اما فایده‌ای نداشته، پس زمان تغییر فرا رسیده‌است. وقتی شغلی را پیدا کردید که با مهارت‌ها و تجربه شما تناسب بهتری دارد، سبک کاری خود را نیز در نظر بگیرید. کارفرمایانی را شناسایی کنید که ارزش‌های مشترکی با شما دارند تا راه را برای یک تغییر آرام باز کنید.

پیشرفت در حرفه، چگونه اتفاق می‌افتد؟

 

 

موارد زیر راهنمای گام‌به‌گامی محسوب می‌شوند که چگونگی پیشرفت شغلی را با جزئیات بیان می‌کنند:

1. اهداف شغلی خود را تعیین کنید

بازنگری اهداف شغلی‌تان می‌تواند به شما کمک کند تا مسیر موردنظر حرفه‌تان را تعیین کنید. باید بدانید که در کار فعلی خود از چه چیزهایی لذت می‌برید و چه چیزهایی را دوست ندارید. نقاط قوت خود را در این حرفه ببینید و نقاط ضعفی را که باید بهبود بخشید پیدا کنید. تجزیه‌وتحلیل حرفه خود از یک دیدگاه کلی‌نگر می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را در مورد چگونگی پیش‌روی در این مسیر به شما بدهد.

2. از انتظارات موقعیت شغلی خود فراتر بروید

بهترین راه برای جلب‌توجه کارفرما عملکرد شماست؛ به‌خصوص اگر برای ارتقاء شغلی رقابت می‌کنید. کارهای خود را سر موعد انجام دهید، پروژه‌ها را با استانداردهای بالا تکمیل کنید و گاهی به همکاران خود کمک کنید. هرچه در شغل خود فعال‌تر ظاهر شوید، مدیران کسب‌و‌کار بیشتر متوجه تلاش شما می‌شوند. همیشه مشتاق، خوش‌برخورد و انعطاف‌پذیر باشید. این ویژگی‌ها نشان می‌دهند که شما آمادگی به‌عهده گرفتن نقش مدیریت را دارید.

3. دانش و مهارت‌های خود را بهبود بخشید

اگر در محیط‌ کار متوجه شکاف‌هایی در دانش و مهارت‌های خود شدید زمانی را به مطالعه و یادگیری نظریه‌ها و رفتارهای جدید اختصاص دهید. می‌توانید در یک برنامه افزایش مهارت یا یک دوره آموزشی آنلاین ثبت‌نام کنید. به‌طوری که بتوانید با سرعت دلخواه خودتان پیش بروید، دانش خود را به‌روز کنید و مهارت‌های خود را ارتقاء دهید.
اگر انتقاد سازنده‌ای دریافت کرده‌اید از آن به‌عنوان نقطه شروعی برای پیشرفت شخصی خود استفاده کنید. هرچه بیشتر روی رشد خود سرمایه‌گذاری کنید،‌ در نظر استخدام‌کنندگان صلاحیت بیشتری خواهید داشت. بنابراین، یادگیری کلید پیشرفت در حرفه‌تان است.

4. درخواست ترفیع کنید

اگر فکر می‌کنید معیارهای لازم برای ترفیع را دارید، از سرپرست خود برای آن درخواست کنید. قرار ملاقاتی با آن‌ها تنظیم کنید تا به گفت‌و‌گو درمورد دستاوردهای خود بپردازید و آن‌ها را متقاعد کنید که آمادگی به‌عهده گرفتن مسئولیت‌های بیشتری را دارید. به نظرات آن‌ها با دقت گوش دهید. اگر سرپرست شما نگرانی خاصی را بیان کرد‌ با اطمینان به آن بپردازید. شاید حتا بتوانید برای یک دوره آزمایشی موقت جهت اثبات شایستگی خود مذاکره کنید.

5. میان آگهی‌های شغلی جست‌و‌جو کنید

اگر احساس می‌کنید که در موقعیت فعلی‌تان فضای کمی برای رشد وجود دارد یا ارتقاء شغلی شایسته خود را به‌دست نیاورده‌اید، گزینه‌های دیگر را در بازار کار بررسی کنید. در میان آگهی‌های استخدامی جست‌و‌جو کنید تا ببینید آیا چیزی نظر شما را جلب می‌کند یا نه. با وجود این‌که تغییر شغل می‌تواند ترسناک باشد اما در واقع نشانه رشد است. ورود به بازارهای کار می‌تواند فرصت‌هایی را ایجاد کند که هرگز فکرش را نمی‌کردید. این می‌تواند به شما کمک کند تا با اهداف شغلی خود هماهنگ شوید و رضایت شغلی خود را افزایش دهید.

6. تغییر مسیر شغلی را در نظر بگیرید

اگر ترفیع یا تغییر شغل برای شما جذابیتی ندارد، بدین معناست که شما نیاز به استراحت در مسیر شغلی خود دارید. این استراحت به شما فضایی می‌دهد تا در مورد آن‌چه می‌خواهید در آینده انجام دهید فکر کنید. سعی کنید از این زمان برای کشف مهارت‌ها، سرگرمی‌ها و علایق جدید استفاده کنید. شاید برای بازیابی احساس هدفمندی خود نیاز به تغییر کامل مسیر شغلی داشته باشید. در حالی‌که ممکن است از این حرکت اساسی در ابتدا احساس ناراحتی کنید، اما تغییر مسیر می‌تواند منجر به رضایت طولانی‌مدت بیشتری شود.

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.8 - رای: 2)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg